Regelmatig hoor ik ondernemers zeggen dat ze een Facebookpagina hebben “omdat ze daar ook iets mee moeten doen”, want “iedereen heeft Facebook”. En inderdaad, voor bedrijven liggen er kansen op het gebied van Facebook. Maar dan moet je wel zeker weten dat je jouw doelgroep daar kunt vinden en dat je er planmatig mee aan de slag gaat. Met zo’n plan ga ik je vandaag op weg helpen. Want een zakelijke Facebookpagina is leuk, maar wat zet je er eigenlijk allemaal op?

Aantal berichten per week

Laten we beginnen met iets wat ik al vaker heb gezegd en wat ook geldt voor bijvoorbeeld het plaatsen van blogs op je website: kies altijd voor kwaliteit boven kwantiteit. Liever twee berichten per week die waardevol zijn voor jouw publiek dan zeven berichten die jouw volgers niet aanspreken. Je begrijpt waarschijnlijk wel wat er gebeurt als een volger iedere dag een bericht voorbij ziet komen wat hij/zij niet interessant vindt: die volger raak je kwijt. Het aantal berichten dat je per week plaatst, is dan ook een beetje afhankelijk van de hoeveelheid waardevolle informatie die je te melden hebt. Hoe meer nieuws, hoe meer berichten.

Persoonlijke communicatie via social media

Ik zie social media als een verlengstuk van mijn bedrijf. Het is een manier om met mijn volgers (en potentiële klanten) te communiceren en ervoor te zorgen dat ze mij – of in ieder geval mijn bedrijf – beter leren kennen. Op social media probeer ik zo persoonlijk en laagdrempelig mogelijk te communiceren en interactie en herkenning te creëren. Door volgers op hun gemak te stellen, verlaag je onbewust een drempel die mensen misschien nog ervaren om bijvoorbeeld contact met je op te nemen.

10 content ideeën voor Facebook

Maar wat is nu waardevolle informatie? En op welke berichten zitten jouw volgers te wachten? Hieronder volgt een lijstje met een aantal ideeën voor content:

  • Beschrijving van een nieuw product of een nieuwe dienst
  • Relevante ontwikkelingen in jouw branche
  • Inspelen op de actualiteiten
  • Een link naar je nieuwste blog
  • Een interessant artikel van een externe website
  • Foto’s van de nieuwe bedrijfsauto of het nieuwe kantoor
  • Voorstelrondje door de nieuwe collega
  • Verslag van een interessant werkbezoek/congres
  • Een van je producten/diensten uitgelicht
  • Een enthousiaste review van een klant (check van tevoren wel even of de klant het goed vindt dat je dit op Facebook zet)

Bovenstaand lijstje is natuurlijk geen garantie voor succes. Iedere doelgroep is anders en daar moet je op inspelen. Zeker in het begin is het aftasten welke berichten goed worden ontvangen en welke wat minder in de smaak vallen. Maar voor die analyse heb je gelukkig je statistieken.

Hulp bij jouw plan voor Facebook

Wil je graag eens met me sparren over het plan voor jouw zakelijke Facebookpagina? Stuur me dan een e-mail – of gewoon een berichtje op WhatsApp, want dat mag natuurlijk ook.