Op je website krijg je te maken met twee soorten bezoekers:

  • de gehaaste bezoeker die direct wil zien wie je bent en wat je voor hem kunt doen
  • de bezoeker die rustig de tijd neemt om een artikel te lezen, door je pagina’s scrollt en nog een blogje leest

Beide bezoekers wil je vasthouden. Maar terwijl de ik-heb-alle-tijd-bezoeker er nog een kopje koffie bij pakt en er eens goed voor gaat zitten, is de gehaaste bezoeker allang afgehaakt.

Wijs je bezoeker de weg

Stel je voor: met je jas nog maar half aan trek je de deur achter je dicht. Terwijl je op snel wandeltempo richting het station loopt, ga je in je hoofd de inhoud van je tas nog eens na. Ben ik niks vergeten? Shit, lunch! Je duikt de Albert Heijn op de hoek van de straat in, met als enige doel: de broodafdeling. Je ogen schieten langs de bordjes aan het plafond, maar nergens zie je de aanwijzing waar je naar zoekt. Je kijkt nog eens op je horloge; je hebt geen tijd om verder te zoeken. Dan maar geen lunch.

Direct vinden wat je zoekt

Op zo’n moment wil je de supermarkt binnenstappen, naar boven kijken en het bordje zien hangen dat je rechtstreeks naar de broodafdeling leidt. Als het vervolgens nog een beetje meezit bij de kassa sta je binnen een minuut weer buiten. Zo werkt het ook op jouw website. Een gehaaste bezoeker wil niet eerst een hele pagina moeten lezen voordat hij het antwoord op zijn vraag gevonden heeft. Of erger nog: door moeten klikken naar een andere pagina. Hij wil in één oogopslag kunnen zien waar hij naar op zoek is.

Wat hij daarvoor nodig heeft:

  • Een duidelijke kop (titel)
  • Misschien een passende afbeelding en wat extra informatie, zoals ‘gratis verzendkosten’ of ’24 uur per dag geopend’
  • De actie die hij moet uitvoeren in een opvallende button: “Koop nu!” of “Bestel hier”

Je bezoeker heeft bevestiging nodig

De gehaaste bezoeker heeft nog geen 5 seconden nodig om te beslissen of jij hem iets te bieden hebt. Zorg ervoor dat hij geen reden heeft om weg te klikken. En de bezoeker die alle tijd heeft? Ook hij weet dat hij aan het juiste adres is en kan op z’n gemak ontdekken wat jij nog meer voor hem kunt doen.