Ik vind het fijn als ik op een website een verhaal lees waar ik mezelf in herken. Waardoor ik me begrepen voel. Jij ook?

Eigenlijk is dat waar al jouw communicatie om draait. Een herkenbare situatie schetsen, je lezer op zijn gemak stellen met het verhaal dat je te vertellen hebt. Als je de lezer instemmend kunt laten knikken, ben je al halverwege. Is dat ook niet de manier waarop het werkt in een fysieke winkel? Ik koop mijn zonnebril niet in de winkel waar de verkoper ongevraagd zijn mening geeft over de bril die ik aan het passen ben. Doe mij maar het adres waar de verkoper luistert naar mijn wensen en echt met me meedenkt.

Wek de sympathie van je lezer

Een instemmend knikje dus. Heb je gemerkt dat ik dit trucje in deze blog ook heb toegepast? Ik begin met een zin die, daar gaan we in ieder geval maar even vanuit, herkenning oproept bij mijn lezer. Hè – denk je dan – fijn, Sanne snapt wat ik bedoel. De kans dat je de rest van mijn blog leest, en misschien zelfs nog doorklikt naar een ander artikel, is een stuk groter dan wanneer je bij het lezen van de eerste zin fronsend je wenkbrauwen optrekt.

Gebruik een vraag of constatering

Zo’n instemmend knikje kun je op verschillende manieren bereiken. Bijvoorbeeld met een vraag, zoals “Wil je meer bezoekers op je website?” of “Wil je beter gevonden worden in Google?”. Verplaats je eens in je klant en bedenk wat hij zou willen verbeteren. Maar je kunt ook een constatering gebruiken, zoals “Het bezoekersaantal op je website vergroten is moeilijk” of “Een goede blog schrijven duurt soms uren”. Het enige doel van je eerste zin is ervoor zorgen dat de lezer je tweede zin ook leest. Laten we er daarom eentje maken die impact heeft.