Eerder schreef ik een blog over het doel van teksten op een website. De uitleg die ik in de blog geef, lijkt te simpel om waar te kunnen zijn. De kern van het verhaal is namelijk dat jouw teksten antwoord moeten geven op de vraag van de lezer. Ze moeten twijfels wegnemen, de bezoeker overtuigen van de voordelen van jouw product of dienst. Of beter gezegd: jouw teksten moeten de bezoeker overtuigen van de voordelen waar hij dankzij jouw product of dienst van profiteert. Vandaag wil ik voortborduren op deze uitleg, want bij het overtuigen van jouw bezoeker is formuleren de key.

Functies en de winst

Alles draait om functies (of voordelen) van jouw product of dienst en de winst voor jouw bezoeker. De functies en de winst worden nog weleens door elkaar gehaald. Wanneer we teksten schrijven, benadrukken we namelijk vaak de functies en vergeten we de winst. Zonde, want in die functies is jouw lezer helemaal niet geïnteresseerd.

Stel je eens voor dat je kokendwaterkranen verkoopt. Een speciale functie van jouw kraan is dat er kokend water uit komt. De winst is dat je je waterkoker niet meer hoeft te vullen met kraanwater en hoeft te wachten totdat het water eindelijk het kookpunt heeft bereikt. Je kunt direct een kop thee maken, zodat je op tijd klaar zit voor je favoriete televisieprogramma.

Dus?

De speciale functie van jouw kraan is (nog) geen directe winst voor jouw bezoeker. Om achter de winst te komen, vraag je jezelf af: Dus?

Een voorbeeld voor – laten we zeggen – een webdesigner uit Leeuwarden:

Je bent gevestigd in Leeuwarden, dus je kunt gemakkelijk afspreken met lokale ondernemers.

Dus? Door jouw klant te bezoeken, leer je meer over het bedrijf.

Dus? Je kunt een website maken die goed op de doelgroep is afgestemd.

Dus? De website bereikt de juiste doelgroep, waardoor jouw klant meer omzet draait.

Kijk! Dat is de winst waar je naar op zoek was. Ik gok dat veel klanten geïnteresseerd zijn in het draaien van meer omzet. Dat ze gemakkelijk met je af kunnen spreken omdat je in de buurt gevestigd bent is leuk, maar erg warm worden ze daar niet van.

Functies, voordelen en winst combineren

Zodra je geen antwoord meer kunt verzinnen voor de Dus?-vraag heb je de winst voor jouw bezoeker gevonden. En die winst is precies het element dat je in jouw teksten moet gebruiken. Natuurlijk kan dat prima in combinatie met de speciale functie of de voordelen van jouw product of dienst. Maar bedenk dat jouw klant vooral geïnteresseerd is in de uiteindelijke winst.

Misschien vind je deze blogs ook interessant: